Съединителят вече не струва цяло състояние

Източник на изображението: Unsplash.com

Износването на съединителния комплекс при автомобилите и често срещан проблем. Възможно е да се предизвика от дълга употреба или от неправилна техника на шофиране. При всички случаи, подмяната му в даден момент е неизбежна. 

За щастие редица производители и търговци предлагат съединители втора употреба , които значително намалят разходите по закупуване на нови части. Ако се доверите на доказани търговци с добра репутация и отзиви за високо качество, може да бъдете сигурни, че частите, които получите, ще бъдат не по-малко добри от чисто нови такива.

В днешната статия ще обсъдим причините за преждевременна повреда на съединителя, как да разпознаете кога един съединител е износен и какви са неговите части.

Причини за преждевременна повреда

Една от най-честите причини за преждевременна повреда на съединителя е рязкото отпускане на педала. Когато отпуснете педала прекалено рязко, това води до изключително голямо натоварване на двигателя. Двигателят не може да се справи със съответното натоварване и може да доведе или до така наречените “тласъци”, които всеки от нас е усещал поне веднъж, или до цялостното изгасване на автомобила. 

Друга причина е неправилната употреба на съединителя, която включва постоянното задържане на педала при опит за спиране, непълното му отпускане по време на ход, прекалено бавното му отпускане при смяна на скорости и рязкото стартиране на автомобила. Всички тези фактори могат да доведат до повреда, която се дължи на прекалено продължително триене на притискателния диск в маховика. Ако триенето продължава повече от необходимото време, температурните градуси започват да надвишават препоръчителната работна температура и дискът на съединителя започва да прегрява. 

Други причини, които могат да доведат до по-бързо износване на съединителя, включват потегляне със забравена ръчна спирачка, теглене на други автомобили или ремаркета, както и спускане надолу на свободна скорост. 

Как да разпознаем износен съединител?

Навременната подмяна на съединителен комплект е от изключителна важност за здравето и безопасността на автомобила, затова в този раздел ще обсъдим как може да разпознаете кога съединителят е за смяна.

Един от признаците на износен съединител е невъзможността за плавно потегляне дори при бавно отпускане на педала, а може да усетите и липса на триене. Възможно е да има проблем във фрикционния диск, в случай че оборотите се повишават, но не и скоростта. В същото време може да забележите по-голям разход на гориво, но недостатъчна мощност. Специфични шумове като бръмчене или дрънкане, или мирис в купето също са индикатори за износен съединител. Други индикации могат да бъдат вибрации при натискане на педала, прекалено свободен или стегнат ход, късно сработване на съединителя или липсата на пълно връщане в изходно положение. 

Ефективен начин на проверка е да оставите колата на празен ход и да смените на висока предавка. Ако колата не изгасне, това със сигурност означава, че е необходимо да подмените съединителя. Посетете специалист при първа проява на някой от симптомите, тъй като отлагането може да доведе до по-сериозни повреди и засягане на повече от един елемент. 

Части на съединителя и подмяна на всяка една от тях

За да сте наясно каква част и какъв ремонт ще бъде необходим на автомобила ви, първо трябва да сте запознати с устройството на съединителя и неговата функция. 

Съединителят представлява три отделни части (феродов диск, притискателен диск и аксиален лагер), разположени между маховика и входния вал на задвижващия механизъм. Тяхната основна цел е да осигурят плавно свързване между елементите и заедно с маховика да прехвърлят движението към колелата. Притискателният диск се върти заедно с маховика, за да задвижи закрепения между тях чрез аксиален лагер феродов диск.

Препоръчително е съединителят да се подменя между всеки 50 и 150 хиляди километра или при установена неизправност, изразяваща се в симптомите от предходната точка. Когато сменяте съединител, е препоръчително да смените целия комплект, за да гарантирате по-дълъг експлоатационен живот на новите части. Редно е частите да бъдат от един и същи производител, за да се гарантира доброто им сработване.