Алтернатор: какво представлява и важен ли е?

Алтернаторът, известен още като генератор на електрическо напрежение или просто като динамо е устройство, което преобразува механична енергия в електрическа.

Той е много е важна част от системата на превозното средство, тъй като презарежда батерията и доставя напрежението и мощността, необходими за правилното функциониране на електрическите устройства на автомобила, като фарове, система за охлаждане, радио и много други.

Алтернатор: какво представлява и важен ли е?

Източник на изображение: pixabay.com

От какви елементи се състои?

Този автомобилен компонент е със сравнително просто устройство. Казано иначе, само три са основните компоненти, от които се състои:

  • Статор - Това е неподвижна част, която се състои от множество магнити, подредени около ядро.
  • Ротор - Въртяща се част, която съдържа проводници, преминаващи през магнитния полюс на статора.
  • Регулатор - Той контролира работата на алтернатора и поддържа стабилно напрежение на изхода.

Как работи алтернаторът?

Най-общо казано, този алтернаторът работи, като превръща механичната енергия в електрическа.

Когато двигателят на автомобила работи, той задвижва ремък, който лежи върху шайба, която е прикрепена към алтернатора.

Шайбата задвижва роторния вал на алтернатора, който от своя страна завърта набор от магнити около намотка.

Въртящите се магнити генерират променлив ток около намотката, който след това се насочва към токоизправителя на алтернатора.

Той пък от своя страна преобразува променливия ток в постоянен, а той активира електрическите системи на автомобила.

Важен ли е алтернаторът за автомобила?

Това на пръв поглед съвсем простичко устройство играе много важна роля за правилната работа на автомобила.

Казваме това, тъй като той не само захранва с ток всички електронни системи в колата, но е отговорен за зареждането на акумулаторната батерия, когато автомобилът се движи.

С други думи, ако той не функционира правилно, батерията може да се изтощи, което от своя страна може да доведе до проблеми със стартирането на автомобила или спиране на работата на електрическите устройства.

Нуждае ли се алтернаторът от регулярна поддръжка?

Обикновено този вид устройства са доста здрави и издръжливи, поради което не се налага да се извършва някаква специална поддръжка или профилактика.

Все пак, както всички останали компоненти на автомобила, и алтернаторите се износват и тогава се налага да бъде извършена тяхната смяна.

Обикновено производителите препоръчват смяната на тези устройства да се извършва след 5 до 7 години, тъй като това е средната продължителност на живота им.

Разбира се, колкото и да са издръжливи, не са редки случаите, в които алтернаторите се изтощават по-рано и тогава се налага да бъдат сменени.

Алтернатор: какво представлява и важен ли е?

Източник на изображение: pixabay.com

Признаци, които показват, че алтернаторът е изтощен и трябва да бъде сменен

Акумулаторът се нуждае все по-често от зареждане

В случай, че батерията е нова и е в пълна изправност, но се изтощава бързо и все по-често се налага да бъде зареждана, причината за това в 9 от 10 случая е алтернатора.

Най-вероятно той е изтощен и не успява да зареди акумулаторната батерия както трябва.

Трудно стартиране на автомобила

За трудното стартиране може да има и други причини, но лошият или износен и изтощен алтернатор е възможно да е една от тях.

Затова е добре, ако се появи подобен проблем да се обърне внимание както на батерията, така и на алтернатора.

Слаби или приглушени светлини

Ако светлините на автомобила светят слабо, вероятната причина е проблем с алтернатора. Възможно е той да не може да осигури достатъчно добро захранване, за да могат светлините да светят както трябва.

Миризма на горяща гума или кабели

Миризмата на горяща гума или кабели може да е индикация, че елементите на алтернатора се износват.

Тъй като задвижващият ремък на алтернатора е под постоянно напрежение и триене и освен това се намира близо до двигателя, с течение на годините започва да се износи и да започне да отделя неприятна миризма на изгоряла гума.

Миризма на изгорели кабели и гуми се долавя и ако лагера на шайбата на алтернатора блокира и ремъкът започне да се трие в нея, докато двигателят работи.