ИСТОРИЯ, СПОМЕНИ, РЕГАТИ - Яхтите и лодките на регата "Трети март", с които екипажите порят вълните » YEP.bg

ИСТОРИЯ, СПОМЕНИ, РЕГАТИ - Яхтите и лодките на регата "Трети март", с които екипажите порят вълните

Публикувано от YEP.bg на 8 February 2015 | 0 Коментари

Източник: Стефан Методиев

Етикети: , , , , , ,


Снимка №1

В следващите редове ще разгледаме с какви яхти и лодки се провеждаше и сега се състезават екипажите в регата „Трети март” /много години и сега Държавно първенство на клас „ЯЛ- 6”/
     Регатата е замислена за клубните яхти клас „ОV” /балтийките/. В периода 1953/55 година в бургаския корабостроителен завод „Илия Бояджиев” се построяват седем еднотипни килови яхти, първите за времето модерни ветроходни крейсерски съдове родна постройка. Проектът е български /модификация на балтийските класове „Л-4” и Л-6”/ дело на инж. корабостроител кап. І ранг о.з. Протаси Пампулов и кап. І ранг о.з. Стефан Цанев. Корпуса е дървен с най-голяма дължина 11,00 м., дължина по водолинията 7,65 м, най-голяма ширина 2,55 м, ширина по водолинията 2,40 м, газене 1,60 – 1,80 м, водоизместване 5,6 т., тегло на баластния кил 2,4 т., ветрилна площ 50 кв. м, човековместимост 11 човека. Ветрилното стъкмяване е „Бермудски шлюп” с грот и стаксел. Не са предвидени спинакер и други допълнителни и заменящи ветрила. Монтиран е спомагателен дизелов мотор „Викстрьом” 10 к.с. Инсталацията на мотора е по проект на инж. кап. ІІІ ранг Пенчо Асенов. В средата на палубата е разположена заоблена рубка, под която са разместени каюткомпания с четири койки, в задната част камбуз /кухня/ и моторно отделение. Зад рубката се помещава самоотливен кокпит, от където се осъществява управлението на яхтата. На кърмата под палубата има ахтерпик – яхтена магазия. На бака е носовия жилищен кубрик с две койки. Пред него е форпика, разпределен за магазия и за котвената верига.
     Яхтата притежава добри мореходни и маневрени качества. Предназначена е за плаване в открито море, за етапни регати и състезания на затворен полигон. Също така за учебна дейност – практически занятия по ветроходство, морско дело и тренировки. Отличителен знак на класа е „ОV” : буквата О означава яхта за открито море, а цифрата V показва ветрилна площ пет десетки квадратни метра. Построените яхти са рапределени - четири за Морски клуб на ДОСО /Доброволна организация за съдействие на отбраната/ - Варна: „Ураган”, „Циклон”, „Шквал” (на снимка №1) и „Бриз” и три за Морски клуб на ДОСО – Бургас: „Буря”, „Щорм” и „Тайфун”. Яхтите се състезават в регата „Трети март” до 1974 г., обикновено вьв Варненсия залив, при лошо време в езерото. Когато са на ремонт регатата се провежда на гребно-ветроходни лодки „ЯЛ – 6”.
     От 1975 г. регатата трайно се провежда във Варненското езеро на гребно-ветроходните лодки”ЯЛ-6”. От клубна прераства в открита, републиканска регата, в републиканско и държавно първенство на утвърдения от Българска федерация клас „ЯЛ-6” – най- масовите учебно-спортни лодки в морските клубове и във Военно-морския флот.
     До 1988 г. лодките са с дървен корпус. По същото време у нас е започнало производство на плавателни съдове от пластмаси, включително и лодки „ЯЛ-6” и ЯЛ-4”. ОСО /Организация за съдействие на отбраната/ поръчва на Лодкостроителния завод „Странджа” – гр. Мичурин /сега Царево/ значителен брой от тези лодки за разпределение в 45-те морски клуба на Организацията: по нашето Черноморско и Дунавско крайбрежие и във водоемите от вътрешността на страната. В 1989 г. се допускат до участие в регатата наред с дървени лодки и такива с пластмасов корпус. От следващата година вече всички екипажи от морските клубове, от ведомствените яхтклубове и от Военноморския флот и Морското училище се състезават с новите стъклопластмасови лодки. До 2008 г. ветрилата са от памучна материя.  От 2009 г. е разрешено да се ползват ветрила от синтетична материя /дакрон/ и амбициозните отбори веднага се възползват. Постепенно всички участници, с много малко изключения се състезават с нови, добре скроени, дори компютърно дакронови ветрила.
     Ветрилното стъкмяване на „ЯЛ-6” има две модификации: „рейково разрезно” – на военните лодки, твърде остаряло и не толкова ефективно на остри курсове, и съвременото „рейково разделно”, което в последните години се използва от почти всички участници.
     Съвременната гребно-ветроходна лодка „ЯЛ-6” е с рейково разделно ветрилно стъкмяване, корпус от стъклопластика, дължина най-голяма 6,10 м, ширина най-голяма 1,84 м, височина по мидела от кила до планцера най-голяма 0,89 м, тегло със снабдяване и запаса 740 кг, водоизместване пълно 1 710 кг, газене при пълно водоизместване 0,49 м, ветрилна площ: грот 12,5 кв.м. стаксел 3,1 кв. м, дървен рангоут: мачта, гик и рея, човековместимост  на гребла 13, на ветрила 8 човека. Мореходност: вълнение до 3 бала, вятър до 5 бала.
     На официални състезания задължително е да се спазват специални класни правила като маркировка на мачтата, гика и реята, извършва се обмер на ветрилата, определя се какви предмети от снабдяването трябва да са на лодката и др. Екипажът по време на гонка е 5 или 6 човека по приеценка  на екипажа.

СТЕФАН МЕТОДИЕВ


Добавете вашият коментар

Коментари, които не отговарят на условията за коментиране ще бъдат изтривани!

Коментари

Никой не е коментирал на тази страница все още.

RSS емисия за коментарите на тази страница | RSS feed for all comments